Veilig sporten

Samen voor een Veilig Sport Klimaat binnen de Hazenkamp

Bekijk hier waar de Hazenkamp voor staat: een veilig sportklimaat (klik op onderstaande afbeelding)

Veilig Sporten

De Hazenkamp hecht veel waarde aan een positieve sportcultuur waarin iedereen met plezier en veilig kan sporten. Een veilig gevoel in de sport krijg je niet alleen wanneer blessures worden voorkomen, maar ook als je je tijdens het sporten gerespecteerd en gewaardeerd voelt. Of dat nu in de rol van sporter, trainer, coach, vrijwilliger of ouder is. We vinden het belangrijk dat je jouw sport bij ons altijd kan uitoefenen in een leuke, gezellige omgeving waarin je je op geen enkele wijze bedreigd voelt.
De Hazenkamp Gymsports wil voor iedereen een veilig en plezierig sport- en werkklimaat. Uitgangspunt is dat iedereen binnen de vereniging respectvol met elkaar omgaat. Mocht er toch iets misgaan, dan weten we hoe te handelen en ondernemen we actie. We streven naar een open cultuur en spreken elkaar aan als iemand zich grensoverschrijdend gedraagt.

Om deze positieve cultuur te behouden en te optimaliseren zijn er diverse initiatieven binnen de vereniging.

Gouden regels

Binnen de Hazenkamp hebben we onderling afspraken gemaakt hoe we met elkaar om willen gaan. In deze afspraken leggen we uit welk gedrag we van onze sporters en leden verwachten. Deze afspraken vind je ook terug op meerdere plaatsen in het SportQube gebouw. We gaan ervanuit dat alle leden deze afspraken kennen en zich hieraan houden.

Vertrouwens Contact Persoon

Bij De Hazenkamp zijn Wim Broekman en Monique Laenen aangesteld als Vertrouwens Contact Persoon (VCP). Zij zijn het eerste aanspreekpunt voor iedereen die een vraag heeft over of te maken krijgt met grensoverschrijdend gedrag.
Je kunt hen bereiken door contact te zoeken per mail via: vcp@hazenkamp.nl. Geef in dit mailtje kort aan waar het om gaat, dan neemt Wim of Monique contact met je op.


Welke gedragsvormen zijn ongewenst?
- Pesten
- (Seksuele) intimidatie
- Grensoverschrijdend gedrag
- Discriminatie
- Agressie en geweld

De vertrouwenscontactpersoon heeft drie hoofdtaken
1. Als meldpunt een melding opvangen, begeleiden en informeren van contacten
2. Voorlichten, informeren en inspireren
3. Advies geven aan bestuur en management
Een VCP functioneert onafhankelijk, zonder last of ruggespraak. De contacten zijn besloten.
De informatie waarover de VCP beschikt is vertrouwelijk.

Wat kun je van de VCP verwachten?
Je kunt altijd contact opnemen met de VCP, ook bij twijfels. Het contact en de inhoud blijven ‘binnenkamers’. De VCP steunt je en geeft advies hoe je met de situatie om kunt gaan. Schetst wat je wel en niet kunt doen en wat mogelijke gevolgen kunnen zijn. Belangrijk is dat je weet dat de VCP meldingen of klachten niet zelf oplost. De VCP overlegt met je en staat je graag bij.
Over de functie en werkzaamheden van de VCP kun je altijd contact met ons opnemen.
Wij geven met plezier nadere informatie.

Centrum Veilige Sport en Speak Up/Fier

Kun of wil je met jouw vraag niet terecht bij onze eigen VCP, dan kun je ook terecht bij het Centrum Veilige Sport van het NOC*NSF. In deze infographic staat uitgelegd hoe je een klacht in kunt dienen. Alle mogelijkheden om met het Centrum Veilige Sport in contact te komen vind je hier.

Gediplomeerde trainers en coaches

Een voorwaarde om bij de Hazenkamp als hoofdtrainer op een groep te staan, is dat je hiervoor in bezit bent van een geldig diploma of licentie of hiertoe in opleiding bent. Als sporter ben je daarom verzekerd dat je les krijgt van iemand die verstand van zaken heeft.

VOG’s

Alle trainers en assistenten >18 jaar worden verplicht een VOG af te geven wanneer zij training geven. Iedere 5 jaar vragen wij hen om een nieuwe VOG aan te vragen.

Klachtencommissie De Hazenkamp

In deze organisatie vinden we het van groot belang dat íedereen zich thuis, veilig en gewaardeerd voelt. Werknemers, trainers, assistenten, vrijwilligers, ouders en natuurlijk alle sporters. Zoveel mensen die met en naast elkaar bezig zijn met hun passie en werk, dat geeft reuring. In de meeste gevallen een prettige vorm van reuring. In sommige gevallen kan het ook zijn dat er spanningen ontstaan of situaties die door een betrokkene als onprettig of onveilig wordt ervaren.
We hopen dat bij onze vereniging deze klachten en irritaties zoveel mogelijk onderling of met de hulp van de betreffende manager opgelost worden. Enkel samen zijn we deze vereniging en bepalen we de cultuur. Mocht er toch een situatie zijn waar de direct betrokken er gezamenlijk niet uit komen, dan voorziet deze regeling. 
Download hier de klachtenprocedure-regeling: Klachtenregeling Hazenkamp. Hierin staat ook de procedure beschreven en hoe je in contact kunt komen met de klachtencommissie. 
Tel: 06 16 68 66 91
Ma - Vrij: 10-15 uur
Terug naar boven